Pizza fredag


En till två gånger i månaden blir det pizza kväll i Rögnaröd . Det är lite pyssel att göra egen pizza , men det blir så mycket godare.
Jag gör en enkel pizza deg på:

50g jäst
5dlvatten
2 tsk salt
650g ekologiskt vetemjöl special

Rör i hop och låt jäsa.
Kavla sedan ut till lagom stora pizzor , jag brukar göra de lika stora som ugnsplåten. Stor familj , många pizza bitar.
Tomatsåsen gör jag av gul lök som får stekas mjuk i olivolja , vitlök, krossade tomater,tomatpure, lite örter, salt ,lite socker och  peppar.
Under tiden hackar jag i hop de jag ska toppa pizzorna med . Denna gång gjorde vi en pizza med tomatsås, köttfärs ,lök och champinjoner ,riven ost som sedan toppas med lite mer mozzarella ost.
Det blev en annan med tomatsås, kalkon , ananas, banan, curry, färsk tomat, champinjoner, riven ost och mozzarella.
Och jag  fick en helt vegetarisk.
Det är ju bara att slänga på vad som helst som man har hemma egentligen, men hos oss brukar detta
vara standard.



Ibland förstår man sig inte på sig själv,varför man ska trycka i sig så mycket så snabbt . Det är ju inte så att man aldrig ska göra pizza igen ! Nu ligger man själv och jäser i soffan som en och annan pizzadeg.
Nackdelen med hela pizzabakandet är ju disken , jag har nog en förmåga att stöka till det när jag lagar mat. Men det kanske bara är jag ?
I alla fall , här är ett litet bild bevis på hur det ser ut i skrivandets stund . Ska bara samla mig och be mannen att ta hand om disken ,nej jag skojar förstås, vi får nog allt hjälpas åt , att reda ut röran.
Trots pizzadisken hade vi en mysig middag tillsammans och är alla mätta och belåtna .
 A+ på denna kvällen !
Prova gör egen pizza, 1000 ggr godare än köpt pizza!
Och med bra råvaror 100 ggr nyttigare!


Jag tror jag intar soffläge , bara en liten stund till. Disken springer ju inte i från mig precis :-)


                                                                                //Annie

Kommentarer

Populära inlägg