Äggoljetempera

En gammal Ikea byrå har fått en ansiktslyftning.
Jag har valt att måla med egen äggoljetempera.
Så klart med våra egna ägg.
Hittade ett recept på nätet som jag följde och det funkade fint .
Jag målade byrån tre gånger med lite tork tid i mellan . Vad jag läst till mig så är det en väldigt slitstark färg att använda och funkar fint att måla möbler med . Den var lätt att blanda ,lätt att stryka ut , jag valde att stryka ganska tunt i tre omgångar och den täckte bra . Man kan också putsa upp färgen så att den blir lite blankare , de skulle man då göra med en nylon strumpa. Det vet jag inte om jag orkar, den får nog vara som den är :-)

Äggoljetemperan blandade jag i hop  med :

5 st ekologiska ägg (har hört att det ska vara ekologiska ägg,annars blir det inget bra!)
Lika mycket linolja som äggen blir i mängd , lättast är att använda tre lika stora glas burkar att mäta upp i .
Vatten i samma mängd som linoljan.
För att veta hur mycket färg pigment jag skulle ha i ,så vägde jag vattnet och multiplicerade vattnets vikt med 1,25 . Då fick jag fram hur många gram pigment jag skulle behöva . Jag använde mig av titan vit.  Färg pigmentet hittade jag hos den fina färgbutiken Enetorpets byggnadsvård, som till min lycka ligger "hinsian gäret".
Allt mixades och blandades och fin färg blev det!

Detta blev resultatet , jag blev jättenöjd för att vara första gången jag använde denna färg på möbler.
Kommer helt säkert använda denna typ av färg i fortsättningen. Äggoljetempera och linolje färg får det bli.
Nu är ju inte denna byrå helt färdig än, den behöver lite knoppar eller handtag . Jag har inte bestämt mig riktigt än , jag vill inte köpa något nytt. Jag tänker att det måste finnas något roligt man kan använda som knoppar, byrån ska stå i ett barnrum.
Idéer mottages tacksamt !
Jag återkommer med bild när den står färdig på plats.









                                                                                  //Annie

Kommentarer

Populära inlägg