Den stora stygga räven

 I dag när jag gick in till hönorna i hönshuset ,tyckte jag att det var färre hönor än vanligt som mötte mig i dörren. Och visst efter en snabb in räkning och efter jag kollat ut en gång i hönsgården, insåg jag att det fattades fyra små hönor . Inte ett spår av någon kamp syntes i höns huset ,det var när jag kom ut i hönsgården,jag upptäckte ett hål i nätet och vid ena kortsidan var nätet uppböjt, en ingång lagom stort för en räv.
Nu blir det att stänga om hönorna på natten , för även om räven är hungrig så ska den inte äta våra höns något mer.
Vi har haft problem innan ,när man bor som vi gör mitt i naturen ,så bor ju också de vilda djuren väldigt nära.
Det är så det ska vara, men man blir lite ledsen när våra tamdjur blir drabbade.
Förra vinter blev vi av med flera hönor till både räv och mård eller mink. Svårt att veta vad som tagit dom , för oftast är det inget spår mer än några enstaka fjädrar av offret. Förra året hade vi till och med vad vi tror var en duvhök som tog hönor för oss . Den var så finurlig att den landade i hönsgården(då hade vi inget nät tak på hönsgården) och sedan gick in i hönshuset genom den lilla öppningen,där den då plockade sina offer. Tänk vad de kan göra för mat. Hhua ! Trodde man inte att en duvhök skulle kunna göra !
Nu när jag tänker efter så var där ovanligt lite ägg , bara tre. De stackars hönorna var väl så skräckslagna  att de knep igen och inga ägg kunde levereras :-(

Nu är de alla i alla fall i tryggt förvar över natten.

                                                                               //Annie

Kommentarer

Populära inlägg