Bonden - Kvickrot 1-1

 Efter en liten mini semester med familjen i fiske stugan är jag nu tillbaka, redo för andra omgången mot ogräset.
Med lite ytterligare hjälp av föräldrar och man så gav vi oss på det igenväxta potatis landet . Vinter potatisen har börjat att titta upp ur jorden och likaså ha kvickroten!
Vi gräver och rensar bort rötter och grässtrå.
Kvickroten är otroligt tålig och stark ,en endaste liten rot bit kan börja spira och en potatis är ingen match för kvickroten. Om en potatis skulle komma i vägen för det spirande gräset så tar den inte rundan runt potatisen, nej närmaste vägen mot himmeln är bäst, rakt igenom potatisen. Jag vet inte hur många potatisar jag fick rensa från kvickrot förra året, innan jag skulle koka dem . Det var som att dra ut en spink/ sticka ur potatisen varje gång .

Nu har vi gett den en omgång , tror inte att vi har lyckats få bort allt, men väl en hel del.

När vinterpotatisen är skördad ska grisarna få gå här i trädgårdslandet och äta upp den sista kvickroten , så kanske, ja kanske klarar jag mig i från den nästa år.

Bara ett litet tips, se till att få bort all kvickrot innan ni sår, för detta var ingen hit!
Visar lite före och efterbilder , bara så ni kan se hur duktiga vi har varit  ;-)

Nu vill jag inte se en massa ogräs på ett bra tag .

- In your dreams , det kommer inte att hända!










                                                                            // Annie


Kommentarer

Populära inlägg