Ramslök !

I går var jag ute i regnet och plockade lite ramslök, ja det var nog i sista ropet för nu hade de börjat blomma.
Hela skogen doftade vitlök och senare även vår bil. Vitlöksdoften stannade i bilen hela dagen , mannen undrade om jag gömt  ramslök någonstans i bilen.

I kväll blev det ramslök för hela slanten.
Jag gjorde en super god pesto på ramslök,valnötter, riven parmesan och rapsolja  plus lite salt och peppar. Hur gott som helst, peston för sig själv är inget för veklingar,där blev lite tryck i den . Men på en bit gott surdegs bröd, blev det super.

Till kvällsmat blandade jag ramslökspeston  i pasta, jag använde tagiatellle .Till det hade vi varmröktlax och lite ekologiskt odlad ruccolasallad. Också det var hur gott som helst.
Till helgen blir det med all säkerhet lite ramslökssoppa och säkert en god hollandaise sås med ramslök till lite goda sparrisar.


Ramslökspesto på surdegsbröd

Ramslökspesto i pasta


Nästa år ska jag komma i håg att plocka redan när ramslöken börjar komma upp som ska vara i april. Man hittar ramslöken i södra sverige i bokskogar , gärna där det är lite fuktigt och kanske intill rinnande vatten som en bäck. Ramslöken växer oftast i stora mängder . Förväxla inte den med liljekonvalj som är giftig. Är man osäker kan man gnida bladen mellan fingrarna och då känner man en tydlig lökdoft. Ät aldrig något du är osäker på !




                                                                            // Annie

Kommentarer

  1. Fina bilder igen, o det ser gott ut :-)
    Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ! Ja ramslök är jättegott, det är lätt att bli beroende ;-) Det var nästan så att ramslöken smög sig in i allt jag lagade ;-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg