Kvällens tekakor !


Kvällsbakning för hela slanten.
Vädret har varit alldeles för bra för att stå inne och baka i dag ,
så goda te kakor fick det bli nu på kvällningen istället.
Fast det är ganska vanligt i detta hus att jag bakar på kvällen och oftast inte för att jag känner för det utan för att jag då kommer på att vi inte har något bröd till frukost. Och i morse fick småfolket äta knäckebröd till frukost ( för att jag glömt), tänkte att jag skulle bjuda dem på goda te kakor till frukost i morgon.

Super goda och relativt enkla att baka.
Här kommer receptet:


50 g jäst
2 dl havregryn
5 dl mjölk
3 msk honung
1 tsk salt
1 litet ägg
12 dl vetemjöl special
50g rumsvarmt smör i kuber

Värm havregryn och mjölk i en kastrull till 37 grader. Smula jästen i bunke, gärna i en hushålls assistent.
Tillsätt mjölkblandningen och rör till jästen löst sig.
Tillsätt salt, honung och ägg. Rör igen . Tillsätt sedan mjölet medan maskinen går, arbeta till degen släpper bunken.Lägg i smör kuberna och rör tills de löst sig. Låt degen jäsa under bakduk i ca 50 min.
Ta upp degen ,rulla till 20 bullar som du sedan plattar ut på plåten och naggar med en gaffel. Låt jäsa i ytterligare 30 min . Baka av i ugnen i 250 grader i ca 8-10 min.

Mumsiga med lite smör och ost till en god kopp te.


                                                                             // Annie

Kommentarer

Populära inlägg