Nya träd i trädgården !

I dag har utvidgat vår trädgård med lite mer frukt träd.
Hittade på vår lilla lokala handelsträdgård två äppelträd som stod där tillsammans med ett ynka träd till. Så klart fick två träd följa med mig hem. Det blev ett äppelträd av sorten Sävstaholm ,ett ganska tidigt sötsyrligt äpple . Och ett äppleträd av sorten Katja som ska mogna i september ,oktober.
På gården stod bara ett enda äpple träd, när vi flyttade hit och det hänger på trekvart och är nog ganska gammalt , men det ger bra med frukt och som är goda dessutom.
Förra året igen fick vi några spalje äppleträd som hade legat i sin planteringspåse några år utan att ha planterats ut. Dessa tryckte vi ner i jorden, tre av fem har än så länge överlevt , men bara knappt. Det dröjer nog några år till innan de har samlat kraft och kan ge några äpple.
Så vi hoppas att dessa ny införskaffade träd kommer ge oss lite frukt de närmaste åren. Äpple är ju så gott, och mycket går det åt i denna familjen.
Så nu står där fem äppleträd på rad som ska växa till sig och bli till god äpplemust, äpplemos eller bara som ett gott mellanmål.


Grästuvorna som jag grävde upp när jag skulle plantera äppleträden slängde jag in till hönorna i deras hönsgård. De flesta av våra höns går fritt ute i hagarna på dagarna . Förutom nu kycklingarna ,en tupp och en höna . De fick flytta in i vårt andra hönshus och där tillhörande hönsgård på grund av att våra tuppar plötsligt började slåss efter att ha varit vänner hela vintern utan problem.
De fick nog lite vårspritter i kroppen, för nu kunde de tydligen inte samsas om hönsen längre.
Så det var säkrast att dela på dem !


Glada blev de i alla fall av grästuvorna, lite omväxling från alla maskros blad som jag brukar ge dem.


                                                                            // Annie

Kommentarer

  1. Heej! Länge sedan jag kommenterade men läser alla dina uppdateringar. :-) Vår dator hemma har lagt av och med mobilen verkar det inte funka att lämna en kommentar. Så härlig tid vi är mitt uppe i och har framför oss nu. Det är så kul att kunna följa ert liv! :-) Keep up the good work! :-D Kram Ida

    SvaraRadera
  2. Hej, förlåt det sena svaret. Jätte kul att du vill titta in och följa oss . Blir alltid glad för dina kommentarer, men känn inget tvång ;-) Vi får försöka höras på telefon en dag ,så att jag vet hur det står till med er och ert liv och barnen. Tänker på er ! Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg