Natten då alla andra sov utom......

Den gångna natten var en natt utan dess like. Det föddes lamm till höger och vänster. Meningen var att jag skulle ge "nappflaske lammen" mat vid 11 och sedan gå ut igen vid kl 03 på natten . Men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig . Lammen hade ankommit under en strid ström under dagen och det bara fortsatte, vid 11 var där ännu en tacka på G att föda ,så det var bara att stanna kvar i stallet och kolla så allt gick bra.
När det sista lammet nästan var förlöst , så började en annan tacka om på nytt. Så där var jag i stallet, mitt i natten och flyttade tackor med sina nya lamm till egna boxar. Där får de stanna några dagar lite beroende på hur många lamm de har fått , bara för att äta gott vila och knyta an till sina lamm och lammen till sin mamma. Kl var nästan 3 på natten och jag väntade och trodde att sista lammningen var avklarad , men tittar då bort i stallet och där står nu ännu en tacka och skrapar med frambenen och redo till att föda . Kunde inte riktigt tro det var sant . Nu hade jag varit vaken sedan kl 07, nästan ett helt dygn . Man kan väl lugnt säga att kropp och hjärna inte riktigt var i fas längre.
Kl 03,30 var det fullt i alla boxar så då var jag tvungen att gå in och väcka mannen, så att han kunde hjälpa mig flytta runt på några tackor och lösa problemet med box plats. Efter vi hjälpts åt så gick jag in och la mig, mannen skulle vaka över den sista tackans förlossning . Efter en och en halv timme kommer manen in och väcker mig och säger att allt står inte rätt till . Så det var bara att trä på sig alla kläderna igen och bege sig ut. På med långa förlossnings handskar och känna efter om lammisarna låg rätt för att komma ut och det visade sig att de gjorde de inte :-( . Efter jag lagt rätt det första lammet i magen och sedan drog ut det ,så fixade tackan resten av förlossningen själv. Och då kunde jag äntligen gå och lägga mig igen , med en kropp som vid det laget kändes tung som betong . Så summa sumarum så kom det  24 lamm på bara ett dygn. Man undrar lite hur baggen har kunnat tajma det på det viset ;-) .
I skrivandets stund ,och efter en lång dag i stallet har vi nu kommit upp i 34 lamm :-)


Hoppas, hoppas nu att denna natt inte blir alls lika intensiv som den förra !

//Annie

Kommentarer

  1. Jösses vilken natt! Måste nästan vara något för Guiness rekordbok det där!? :-) Bra jobbat Annie! Jätteroligt att se alla fina bilder & läsa om hur ni har det! Kramar Ida

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg