Zucchini?!

Vad gör man när det växer som bara den i växthuset.
Paprikorna blir rödare för varje dag , känns nästan som om allt blir skörde klart på en gång.
Tomater har vi i överflöd och i trädgårdslandet blir zucchinin lite väl stor innan man hinner skörda.
Så vad gör man med allt , jo här har det blivit en jätte sats av rataouille.
Jag fyllde en jätte stor gjutjärns gryta med zucchini, paprika, lök , tomater ,vitlök ,timjan, olivolja,lagerblad och salt och peppar. Och där fick det gotta sig ett tag tills det blev så där härligt mossigt och gott.
Jag frös in detta i aluminium formar som jag sedan kan ta ut och värma i ugnen en frusen dag.



Zucchininsoppa har det oxå blivit , jättegott . Provade ett enkelt recept som jag aldrig provat innan, blev faktiskt krämigt och gott och gick hem hos småfolket . Så absolut kommer denna soppa göra comeback hos oss igen.
Vi har det så lyxigt att jag kunde servera soppan med rostat dinkel bröd med stekta kantareller och för de som inte gillade svampen gjorde jag ett foccacia bröd toppat med mitt eget hemmagjorda örtsalt.

Jag är så tacksam över att vi har möjligheten och odla så mycket hemma och att kunna bygga våran middag på hemmaodlat, känns för mig helt underbart .
Visst har det krävts en hel del jobb med både odlandet och själva lagandet av middagen men det är så värt det :-)


Och tillbaks till den där zucchinin som växer som bara den.
Den har jag petat ner i lite allt möjligt , den har gömt sig i bland annat en potatisgratäng utan småfolkets vetskap och i kväll hamnar den också tillsammans med paprika och tomater i en stor lasange.  Pssst , säg inget till småfolket ;-)


                                                                       // Annie



Kommentarer

Populära inlägg