Skörden är i frysen!

I dag blev en riktig skörde dag. Jag plockade in tomater och paprikor , gurkor från växthuset, där fortsätter det bara växa så det knakar.
Jag skördade också en hel rad dill som jag sedan sköljde , hackade och frös in i burkar och påsar.
Bladspenaten förvällde jag lite snabbt och sedan åkte den också ner i frysen.
Mina sena sådda morötter fick i dag en liten rensning i raderna. Jag plockade ut små och tät i hop växande så att morötterna som står kvar kan växa sig stora och goa.
Och gissa vad det blev till middag , jo massvis med små morötter både kokta och råa. De allra minsta fick hönsen.

Det är lite förvånansvärt hur lång tid det egentligen tar att skörda och bereda grönsakerna för förvaring. Känns som jag har hållit på i veckor och jag har hur mycket som helst kvar , nu gör det inte så mycket för jag tycker det är kul . Och det ger mig mycket att kunna erbjuda vårt småfolk egenodlad, bra och nyttig mat en del av året.
Så mitt mål nästa år är att kunna vara självförsörjande på grönsaker i alla fall från juni till förhoppningsvis jul. Det hade varit kul:-)

                                                                                      // Annie

Kommentarer

Populära inlägg