Potatis uppgrävning

Kan ni se dem, potatis plantorna?!
Nej , just det ,det gäller att titta noga för kvickroten och sjävsådda ringblommor har tagit över potatislandet.
Idag har jag tagit tag i att fortsätta att  gräva upp potatis ur landet.
All vinterpotatis som ska lagras i jordkällaren.
Nu är det inte det lättaste att gräva upp potatis i ett land fullt med gräs och kvickrot och ringblomma .
Och inte mycket potatis har det blivit under jorden heller, får jag upp 10 potatisar i ok storlek per planta, så ska man va glad.
Det är nästan så att grisarna bara skulle få äta upp allt i hop i stället . Men med mitt självhushållar hjärta så biter jag i hop och gräver på en rad i taget.
Hoppas vi klarar oss med egen potatis till jul i alla fall.
Det positiva med grävningen är att en doft av ringblomma omringar mig och man måste hitta de små guldkornen i det som är lite tråkigt;-)
Nu sitter jag här med lite öm rygg, men det är så värt det!

Nästa år blir det att odla potatis på en helt annan plats och kanske kan jag till och med ta hjälp av ett par gamla potatis maskiner som vi införskaffat , men tyvärr inte hämtat ännu.
Ser fram emot ett bättre potatis år nästa år!

                                                                       //Annie

Kommentarer

Populära inlägg