Livet på landet ;-)

Dagen i går var bara en sådan där dag man lika gärna kunde vara utan i alla fall delar av den.

Det började med att jag hade fått i uppdrag av mannen att koppla av huggen och koppla på hövändaren så det var klart till han kom hem från jobbet. Och som den "goda " hustru och bonde jag är, så kunde jag så klart fixa det. Jag lyckades koppla av huggen, i alla fall nästan , det visade sig att mannen hade knutit ett snöre från huggen in i traktorn ( var något snöre till ngt ,vet ej vad ).
Jag såg i alla fall inte detta snöre och trodde att allt var klart och det var bara att köra .
Fjong sa det och snöret smällde av och träffade mig i ansiktet och spräckte en liten ruta  på traktorn. Som tur eller otur så hade jag öppnat det stora bakfönstret så det höll i alla fall.
Det var bara att hoppa ut och plocka glas från marken och få ut allt det krossade glaset från bakrute ramen. Kul !
Allt detta skyller jag helt och hållet på mannen;-)
Efter det var gjort fortsatte jag att köra och hämta hövändaren som såklart stod in bakom några får stängsel som först skulle plockas ner.
Efter att ha hoppat in och ur traktorn en så där 20ggr så lyckades jag få hövändaren kopplad.
Det är inte det lättaste att backa till traktorn och få lyftarmarna att passa in i sina fästen utan hjälp.
Själv är aldrig bäste dräng !

När detta var klart ringde jag mannen för att berätta att vi hade en hel ruta mindre i traktorn och hans svar var -du behöver inte koppla hövändaren .
Jag trodde att jag skulle börja gråta. Trött , svettig och sliten efter 1,5 timmes otur och slitande med den jä.la traktorn.
Det var tur att det var dags för lunch.

Tyvärr blev inte efter middagen bättre .  Efter att jag hämtat småfolket från skola och dagis och de hade fått mat i magen, fortsatte jag mitt arbete med stängslet  jag påbörjat innan.
Det blev klart och hästarna fick byta hage.
När jag sedan trodde att jag var färdig för dagen och skulle hämta potatis till middagen så möttes jag av en lös gris som bökade upp vår gräsmatta. Jippi , precis vad jag har tid med nu;-)
Det var bara att släppa potatis grepen och försöka locka in grisen med lite mat i hagen igen.
Sedan blev det fart under fötterna för att kunna försöka komma på vad som var fel med strömmen på staketet.
Jag sprang fram och tillbaka från grisarna till stängselaggregratet för att fixa ström samtidigt som jag skulle ha koll på att grisarna stannade kvar i hagen.
Till detta hör att jag har ingen som helst konsdis att prata om , så detta tog på flåset.
Bra träning skulle vissa tänka;-)
Men det gjorde inte jag , inte då i alla fall;-)
Till allt detta hör också att småfolket skulle i väg på fotboll och skulle helst ha lite middag i magen innan de skulle i väg.
Jag lyckades få ström på staketet och grisarna stannade i hagen !
Det är livet på landet , helt utan stress !  Not !

Känns som om jag stressat nog för denna vecka.
Jag hoppas på en lugn och fridfull helg , precis som livet på landet ska vara :-)

Tack för att jag fick vräka av mig lite ,det kändes värre i stunden .
Idag är jag tacksam för allt jag har och stressen jag utsattes för i går får jag skylla på mig själv , men det är svårt att stanna upp och inte dras med när man tror att man kan fixa allt.
Jag är tacksam för min hälsa , mina små , min älskade man och såklart gården!

Stanna upp och ta in vad ni har och var tacksam, stressa inte igenom livet!



                                                                     // Annie




Kommentarer

Populära inlägg