Morötterna är frost säkrade!

 Två backar fulla med morötter blev det av den sena sådden av morötter.
Efter att de har legat och väntat och torkat lite har jag nu fått ner de i jordkällaren.
Ja egentligen är det ingen jordkällare utan en källaren under en av förråds byggnaderna .
Jag kallar det bara för en jordkällare för att den fungerar precis som en sådan och så låter det mysigare.
 Jag började med att borsta av morötterna så att jag fick bort den värsta jorden sedan tog jag av blasten med en kniv. Grisarna blev glada ,all den överblivna blasten fick de mumsa på.













Jag lade sedan ner morötterna i sand i en stor balja, morötterna ska helst inte röra varandra i sanden , det är bra om de har lite mellan rum mellan varandra för om någon skulle bli dålig så smittas det inte till grannen sidan om.
Sedan är det bara att fylla på med lite sand igen och ett nytt lager morötter.
En full balja med morötter blev det till oss i vinter. De lite fula och maskätna morötterna hamnade inte i baljan utan får bli del av våra middagar de närmsta dagarna.




Nu har jag fått ner potatis , morötter , inlagda västeråsgurkor ,inlagda rödbetor och hallonsaft i jordkällaren. Det är inte sprit i spritflaskorna utan ren och god hallonsaft ;-)
Även om vi har en hel del sparat från sommaren så tycker jag ändå att hyllorna gapar lite tomma. Där saknas så mycket gott.
Jag blir taggad att odla ännu mer till nästa år .
Det är nästan så att jag inte kan vänta.

                                                                     // Annie

Kommentarer

Populära inlägg