Inomhussäsongen är i gång!

Dagen har till en del ägnats åt att halma till fåren.
Nu börjar det på riktigt , inomhussäsongen.
De lata fåren ligger inne hela dagarna och skitar ner ordentligt , så ny halm behöver vi slänga in till dem ganska ofta för att de ska ha en ren och torr bädd att ligga på.
I dag fick jag lurat ut dem utomhus för en liten stund. Med en spann korn i handen så följde de efter mig ut, sen fick jag snabbt stänga grinden till ingången så att de skulle stanna ute en stund och jag kunde dra in halm till dem i lugn och ro.
De gillade inte idéen riktigt och så fort de hade ätit upp kornen så gick de och ställde sig vid grinden igen och väntade.
Det är lite kämpigt att dra fram halm, för det är precis det jag får göra .
Jag lastar halm från logen i en presenning och drar sedan detta längs golvet från logen in i stallet förbi trånga dörr hål förbi  balvagnar och småfolkets leksaker och cyklar som står lite överallt.
Lite smått irriterande när presseningen väljer att fastna överallt. Och inte nog med det så hade jag helt fel skor på mig. För mina känger med hakar på fastande konstant i presenningen varje gång jag skulle kliva över halmhögen,så ett fall med näsan i golvet var stundtals väldigt nära.

Men nu är det gjort .
Vi måste bara komma på ett bättre och mer arbetsbesparande sätt att halma till fåren, för så här kan jag inte hålla på hela vintern. Det blir att gnugga våra små grå  ;-)
Fåren blev superglada när jag öppnade grinden för dem igen och de trängdes för att komma in  till den nya halmen.
Åter igen, -lyckliga får = lycklig bonde

                                                                   // Annie

Kommentarer

Populära inlägg