Nässelvatten


Nu ska tomaterna i växthuset få en extra dos av näring och därför har jag nu blandat till lite nässel vatten. Dunder näring till växterna.
Så jag tog på handskarna och gav mig ut och plockade nässlor. Problem att hitta nässlor hade jag inte , de växer lite över allt. Naturen är fin ,växtnäringen står i nässelform sidan om växthuset och bara väntar på att förädlas. I bland är det bra att ha dem och i bland inte , i detta fallet, super bra !
Jag fyllde en tunna med nässlor till bredden och fyllde på med vatten så att de täckte nässlorna. Nu är det bara att vänta ett antal dagar tills denna blandning börjar gosa till sig och lukta inte så angenämt.
Tänk på att sätta ett lock på, doften som kommer från tunnan vill man gärna undvika;-)
Då är det dags att blanda ut nässelvattnet med vanligt vatten ungefär 1 del nässelvatten och 3 delar vanligt vatten.
Ska försöka ge dem en dos en gång i veckan och se om det ger tomaterna en kick !






Även om tomaterna växer i växthuset, så gör ogräset det med. Det betyder att jag får ligga på knä och rensa ogräs lite först innan jag ger tomaterna sin extra näring , måste ge tomaterna en chans att växa  förbi konkurrenterna.

                                                                      // Annie

Kommentarer

Populära inlägg