Rensning i växthuset

I går tog jag i jobbet med att rensa ut växthuset på alla gamla  tomat plantor. De har gjort sitt för denna säsong.
Där var ännu några få ätbara tomater kvar , även några gröna som fick följa med mig in och ligga och mogna i fönsterkarmen.
Tomatplante resterna får nu ligga i en hörna av gödselhögen och komposteras till bra och fin jord.
Eftersom vi är ganska nya på att odla så mycket har vi heller aldrig haft en så stor kompost, spännande och se hur snabbt det går och hur det faller ut.Och när och hur man kan använda sig av det i odlingarna igen.

I växthuset gick hönsen efter mig hela tiden, hack i häl för att kolla om något gott följde med ur jorden när jag drog upp tomat rötterna.
En och annan  övermogen tomat som också föll av tomatstjälkarna pickade de i sig glatt.
En av hönorna var lite väl närgången,så när en tomatplanta klipptes ner och föll mot marken 20 cm från hönan verkade hon inte bry sig så mycket.
Hon ville väl bara vara först på plats så ingen skulle sno hennes maskar . Man vet inte riktigt vad de tänker ?!

Jag har nog en hel timmar kvar i växthuset innan det är helt tömt på tomat och paprika plantor. Sedan tänkte jag lägga in lite halm till hönsen som förhoppningsvis med deras hjälp kan göra jorden lite bättre i växthuset.
Återstår och se om vi kan lyckas lite bättre  nästa år ?!

                                                                    // Annie

Kommentarer

Populära inlägg