Kvällsmat

I lördags när jag var och besökte Mandelmannsträdgårdar införskaffade jag mig lite vatten krasse som de sålde i sin gårdsbutik. Denna vattenkrasse odlade de i en stenlagd liten bäck som ringlade sig fram mellan två dammar .
I kväll blev det vattenkrasse soppa till kvällsmat till den bakade jag ett bröd jag hittade på bloggen skillnadensträdgård .
Det är ett zucchinibröd som bakas i en långpanna.

Zucchinibröd

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
3 dl ekologiska rågflingor ( har även bakad det med dinkelflingor)
3-4 dl riven ur kramad ekologisk zucchini
1 msk närproducerad honung
ekologiskt vetemjöl eller eko vetemjöl special
knappt 1 msk salt
Blanda i hop allt gärna i en assistent ,vetemjöl häller du på tills det blir en lagom kleggig deg. Bara att prova sig fram. Låt jäsa i en timme. Häll sedan i degen i en långpanna och tryck ut den över hela ,strö över lite mjöl och skär ut spår i brödet så att det blir 20 bitar .
Låt jäsa ytterligare en halvtimme. Baka av i ungen på 225 grader i ca 20 - 30 min.

Jag har bakat detta bröd ett flertal gånger och varje gång har jag hällt i lite vad jag tyckte och hade hemma och varje gång blev det faktiskt jätte gott , till och med småfolket höll med :-)
Bra sätt att använda upp all zucchini som har växt i trädgårdslandet.

                                                                   // Annie

Kommentarer

Populära inlägg