Svampulver

 Dagens skörd gav utdelning och likaså gjorde turen  härom dagen. Det är ju så sjukt roligt att plocka svamp särskilt när det finns så gott om svamp i skogarna. Du får en naturupplevelse samtidigt som du fyller mat förråden inför vintern. Och det är precis vad jag håller på med som en liten ekorre som samlar nötter. Så för att "klara" vintern så har jag torkat svamp varje kväll . I dag samlade jag i hop min torkade svamp och mixade det till ett svamp pulver att kunna använda som smaksättning i höstens och vinterns alla goa grytor. Denna gången blev det ett pulver  av karl-johan svamp.
En varning bara, mixa gärna till pulvret i en matberedare med stängt lock. Det gjorde inte jag och det stod ett svamp moln om kring mig innan jag hade mixat färdigt. Efter att ha torkat upp den pulvriserade svampen från bänkarna fick jag ner resterande i en fin burk att spara till vintern.

Kantarellerna hamnar i frysen för att kunna ta upp senare när man vill lyxa till någon helg middag.

                                                                                // Annie

Kommentarer

Populära inlägg