Mjöl funderingar ?


Det blev lite brödbak igår ! Brukar försöka baka bröd varannan till var tredje dag, det går åt,särskilt när man själv är lite av en "mackoman"
Mitt uppe i degandet kom jag att tänka på , hur  mycket näring finns det egentligen kvar i mjölet ? Mjölet mals och förpackas och så står det på påsen att det håller i alla fall ett år .!? 
Man undrar ju ? 
Då kom jag att tänka på att när man krossar säd till djurens foder så ska det krossade fodret användas så snart som möjligt annars så tappar det i näringsinnehåll. Till djuren har man koll ,men själv har man ingen aning om vad man stoppar i sig och vad som egentligen finns i påsen . Tror att jag nog får läsa på lite!  Kanske man skulle prova på att mala sitt eget mjöl ?! Kanske till och med smaken på brödet skulle bli annorlunda med eget malt mjöl ? Tål att testas !


I går blev det en god siraps limpa . I morgon satsar jag på ett gott dinkel bröd !

Kommentarer

  1. Hej vännen! Vad fin din blogg är. Jag har oxå funderat på det där med malning av eget mjöl, hur funderar du att mala det? Odla säden är ju i sig inget bekymmer och att göra det på ett bra sätt, frågan är var och hur man maler det, har du hittat någon information. Min svägerska (Jens brors fru) har tillgång till någon form av kvarn tror jag och hon har pratat om att öppna upp för "allmänheten" som vill mala själv men jag vet inte hur långt de kommit i de planerna. Just nu har de koncentrerat sig på sin sesampasta och jordnötssmör men jag vet att de funderar vidare.Jag kommer snart igen och kollar vidare hos dig! Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tack så mycket . Kul att du titta in ! Jag vet att det finns både små handvevade och elektriska kvarnar att köpa , Tyvärr är de ganska dyra i inköp. Har inte hittat något ställe än där man kan hyra in sig eller betala för att få malt sin egen säd , ska hålla ögon och öron öppna ! Vi får hoppas att din svägerska vill öppna för allmänheten.:-) Skulle vara kul att prova baka med nymalet mjöl.:-)

      Radera
    2. Ja dels nymalet mjöl men jag skulle även vilja baka i riktig bakugn, har ni det? Jag ångrar så att vi inte behöll vår när vi renoverade. Funderar på om man skulle kunna bygga en ny bakstuga, där man kunde ha riktiga storbak.
      Tror vi borde ses och diskutera ideer, vi gillar liksom hur ni tänker :-)

      Radera
    3. Har tyvärr ingen bakugn. Det hade varit så kul att baka i en riktig bakugn, tanken har faktiskt slagit oss också att bygga något eget. Och ja vi ses gärna ! Vi har säkert massor att prata om :-)

      Radera
  2. Vi låter Jens sluta jobba så bokar vi en kväll med god mat, vin?, tunnbad och många och djupa diskussioner kring självhushåll, barn, bakugnar, får , egenföretagande och livet :-) Hälsa maken och gratta honom på hans födelsedag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg