Påsk godis


Hoppas ni har haft en underbart fin och mysig påsk !
Det har vi haft , fint väder , mys, hemmagjort godis och massa pyssel på gården.

Så även om nu påsken är över så tänkte jag tipsa om godis du kan göra själv till ditt påsk ägg ( kanske då till nästa påsk ;)
Vi gjorde vår egen marsipan som jag aldrig provat innan och det var ju jätte lätt och jätte gott.
Jag blandade ekologiskt mandelmjöl och ekologiskt florsocker och smör och lite,lite vatten i en matberedare och lät det blandas runt där till en fin deg och sedan in med den i kylen över natten och ta ,da  den var klar.
Jag och småfolket rullade sedan ägg av marsipanen och doppade de i mörk ekologisk choklad . Så gott blev det!



Enkelt och vi vet precis vad det finns i , inga tillsatser eller eventuella konserverings medel.


Mandelsplit blev också en favorit hos småfolket och hos oss .
Också det lätt att göra själv.
Jag skållade ekologisk  mandel och skar dem i bitar ,rostade dem i ugnen med lite florsocker och blandade de sedan med smält ekologisk mjölkchoklad. Mums!

Vi fyllde också våra påsk ägg med hallon godis denna gång, smaksatt med lite lakritsrotpulver.
Även detta en hit ! Recept på hallongodis hittar du här

Så om ni inte vill göra detta till ett sent påskgodis så kan man lätt göra om det till ett tidigt jul godis eller varför inte byta ut det köpta lördagsgodiset för lite hemgjort !

                                                                             // Annie

Kommentarer

Populära inlägg