Ramslök !




Detta år har jag varit ute i god tid för ramslöks säsongen har börjat.
Härom dagen plockade jag hem ett par buketter med dessa gröna härliga blad och än så länge har det blivit ramslöks smör , ramslöks salt , ramslöks olja och torkade och frysta ramslöks blad . 
Lite blad  ligger fortfarande kvar i kylen och av det ska det bli lite mer salt och såklart en pesto.
Ska försöka att ta mig ut i skogen efter mer ramslök innan säsongen är över , skulle vara kul att kunna ta till vara ramslökens frökapslar och försöka mig på att göra ramslöks kapris.

Hela köket har doftat vitlök i dagarna två  på grund av att torkapparaten har gått för fullt.
Ut av det kom de finaste ramslöks saltet som förhoppningsvis kan räcka hela året.
Kan tänka mig att det kan vara fint att få en smak av vår på sena höstkanten.

Så har ni inte prövat ramslök innan , så är det absolut något jag kan rekommendera, ut och ta del av skogens skafferi vet ja !

// Annie

Kommentarer

  1. Ramslök växer inte vilt här uppe men jag hoppas kunna köpa lite lökar på trädgårdsmässan i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en ynnest att den växer vilt här. Hoppas att du får en fin helg på trädgårdsmässan och att du hittar lite ramslök.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg