Med händerna i jorden !

Nu äntligen börjar energin smyga sig tillbaka efter att varit sjuka i en vecka.
Och den stundtals lysande solen hjälpte till att få igång en lite trött kropp. Så i dag barrikaderade jag hela köksgolvet med pluggbrätten, fröpåsar och jord . Här skulle de frösås tomatplantor.
Ca 200 tomat fröer fick jag petat ner i jorden ,får se hur många som klarar sig. Tur att man har ett stort växthus att kunna plantera ut tomatplantorna i sedan . Problemet blir bara att husera dem tills dess.
Så länge de är i pluggbrätten går det bra men när de ska skolas om i större krukor lär jag få problem. Men det tiden den sorgen ;)
Vad härligt det var att få bli sådär jordig och skitig om händerna, varje torrspricka i mina nariga händer blev fyllda av jord och bildade en avteckning av ett löv med bladnerver . Som ett litet konstverk .
Jord på händerna är något annat än den andra vardagliga smutsen man lyckas skita ner sig med :)


Lite annat har jag redan innan lyckats få ner i jorden, kronärtskocka ,chili och några paprika sorter.
Vissa har redan kommit upp andra är på G.




Jag har ställt alla sådder under lysrörs belysning för att försöka komma i från gängliga plantor längre fram.
Vissa av pluggbrättena hamnade framför en spegel , en riktigt smutsig spegel som bilden avslöjar. Kanske dessa spetiga små paprika plantor kan se något mer fylliga ut med hjälp av spegeln, eller i alla fall dubbelt så många ;)
Ja , men sedan är ju det inte det yttre som räknas utan vad man levererar ;)
Så ni små paprika plantor , jag har stora förhoppningar på er!

Kul att vara på gång , kanske vi kan bli självförsörjande på grönsaker hela sommaren och hösten?
Det är i alla fall min förhoppning och önskan.

                                                                        // Annie

Kommentarer

Populära inlägg