Tackor på rymmen !

I går kväll när jag skulle ut och "natta" fåren och hästarna så möttes jag av ett stökigt stall utan dess like.
Jag öppnade stall dörren till häststallet och såg hästarnas hö ligga nertrampat och utspritt i hela gången.
Jag tittade snabbt upp på hästarna och deras boxdörrar och alla var stängda , så hästarna var det inte.
Jag fortsatte in mot logen och ramlade nästan baklänges av vad som mötte mig där . En hel skock på ca 40 får stod och glodde tyst på mig utan ett enda bää.
Precis som de visste att de gjort något dumt!
Nu var det bara att försöka schasa in dem i stallet igen . En liten tanke slog mig att kanske jag skulle gå in och väcka mannen från sin " skönhetssömn" ;-) och be honom komma ut och hjälpa till . Men en bonde  reder sig själv;-)
Och de gjorde jag , men lätt var det inte att få in 40 virriga tanter på rätt sida av in hängnaden igen.



Det som också konfunderade mig var att när jag kom in i fårstallet så , förr det första så möttes jag här med vatten upp till anklarna på golvet. De hade lyckats med bedriften att sätta på vatten kranen.
Och sedan var alla grindar stängda och hur de lyckats komma ut  hade jag då ingen aning om , kanske de alla hade fått vingar ;-)?
Jag fick i alla fall in alla på deras rätta plats igen och det var åter frid och fröjd i fårstallet.

Innan jag gick in för kvällen säkrade jag den rymningsväg jag senare kom fram till och stängde alla utgångar till loge och häststall. Fall i fall de skulle få för sig något under natten igen !


Dagen i dag blir städning för hela slanten ;-( !

                                                                          // Annie

Kommentarer

Populära inlägg