Hallon godis

Efter ett välkommet regn och ett par dagar med molnigt väder, har jag passat på att göra lite inomhus.
Jag vet inte vad det är med mig men jag har jätte svårt med att stanna inomhus en längre stund ,det blir oftast att man väljer att gå ut och pyssla med något som behöver göras utomhus. Vilket betyder att under perioder med mycket sol och fint väder så blir det väldigt eftersatt på inne fronten.
Så när det stod som spön i backen passade jag på att fixa och dona inomhus. Förutom att städa och baka och tvätta, använde jag min Evermat torkningsapparat.
Förutom fler torkade bananer blev det hallon godis.
Super enkelt och jättegott.
Jag tinade frusna ekologiska hallon (tyvärr hade jag inte tillräckligt många egna), blandade med torkade ekologiska aprikoser och ekologiska bananer( absolut inte egna, inte ens i växthuset ,-). Mixa allt samman till en smet. Smeta ut på ett bakplåtspapper och torka på lägsta temperatur i ugn eller i torkapparat. I  Evermaten tog det 5,5 timmar i 40 C.
Klipp eller skär sedan i bredare strimlor och njut när sötsuget knackar på.

Recept:

3 dl ekologiska hallon
8 st torkade ekologiska aprikoser ( använd alltid de ekologiska bruna ,de andra orange är sprutade med svaveldioxid E220 bara för att de ska ha" rätt färg".
Kan ge biverkningar som tex allergiska reaktioner,illamående,förändringar i tarmarna m,m)
2 små ekologiska bananer

Mixa samman , torka !  
Jag ska prova med 1 banan nästa gång , banan smaken tog lite överhanden!
Prova och trixa efter tycke och smak.

                                                                             // Annie


Kommentarer

Populära inlägg