Växthus arbete

Här är det full rulle över allt . Lamningen börjar nå sitt slut och jorden kallar.
Både trädgårdslandet och växthuset behöver min tid.
Skulle behöva klona mig vid den här tiden på året eller så skulle dygnet ha mer än 24 timmar för att jag ska hinna med allt som ska fixas. Tomaterna håller på att växa ur sina krukor inomhus, så de behöver verkligen planteras ut i växthuset.
När vi förra året satte upp detta gigantiska växthus så satte vi upp det i en hage där gräs har växt och betas. Det betyder att i växthuset finns där massor av jord av olika kvalitet och gräs och rötter.
Med en liten grävmaskin lyckades vi få ut en del av jorden som mest bestod av sand och lera. Svår att odla i.
När mannen med grävmaskinen gjort sitt jobb så var det min tur att ta vid, men då med en spade i handen.
Jag har grävt och grävt och grävt och har fortfarande mer kvar att gräva. Grävt gångar och bäddar som jag kan odla i .


Jag har också burit fram bevattnings slangarna  och de flesta har kommit på plats och funkar.
Nu ska all uppbindnings anordning upp för tomater och gurkor att klättra på och sedan ska tomaterna in .
Det kommer att följas av en hel del ogräs rensning för gräset längs växthus duken växer gott i värmen, allt för gott ;)

Ska bli så skönt när grov jobbet är klart så man sedan kan se fram emot och kunna plocka en solvarm röd ljuvlig tomat i  mitten av sommaren. Just nu kan jag inte riktigt se den röda tomaten framför mig, har alltför mycket jord och grus i ögonen ;)


I bland undrar man om man är lite smått galen som tar sig an så mycket arbete och slit för lite röda tomater men kul är det och gott är det när man till slut kan njuta av skörden.
Kan tänka mig att det blir en del över när självhushållaren ( läs jag ) har gott loss och fryst in och lagt in och torkat och allt vad hon ( läs jag) har kommit på att göra med skörden.
Överflödet kommer vi att sälja på något vis, kanske en liten gårdsbutik dyker upp här under sommaren eller så kommer vägbutiken fram igen.
Vi vill absolut att vårt närområde ska kunna få ta del av skörden här på Lyckeröd.


Hur kul hade inte det varit ! :)

                                                                      // Annie

Kommentarer

Populära inlägg