Sköna maj vart tog du vägen ?

Var tog maj månad vägen !?
Ni undrar kanske var jag har varit, men livet har bara kommit lite i mellan.
Känns som om allt går i ett .
Allt som hör ett lantbruk till om våren med vårbruk, stängsling till djuren och omhändertagande av alla nyfödda djur har upptagit min tid.
Trädgårdslandet och växthuset har också tagit mycket av min tid och där till alla avslutningar och evenemang med småfolket  på alla håll och kanter.
Men nu är det nästan som om man kan pusta ut och hinna njuta .
Det är något konstigt med våren, tiden då där är som mest att göra på en gård är också tiden då alla nya projekt rullar i gång i huvudet och helst vill man bara sätta igång med de genast, men måste då hejda sig för att det inte ska bli föööör mycket på en gång!
Åh , vad jag önskar att dygnet hade fler timmar!





Här har i alla fall hänt en del . Alla tomater ,gurkor , paprikor och melon plantor har flyttat ut i växthuset.
Det växer riktigt bra och det har till och med börjat dyka upp små gröna tomater på plantorna.
Ogräset växer också riktigt bra ,så att det lutar åt att det blir lite ogräs rensning i växthuset denna helg.


Något som också växer bra i växthuset är tomatplantor och då menar jag inte de jag själv har frösått och planterat ut, utan de tomater som ruttnat och gömt sig i jorden från förra året har nu satt ny fart och växer hej vilt över allt.  Vissa har till och med blivit så stora att jag nu inte nens sortera bort dem.
Lite spännande är det ju också att vänta och se vad det är för sort som kommer.
Några av de hundra tals självsådda plantor får flytta in i raderna med de andra och förhoppningsvis bjuder de också på fina tomater i sommar.



En stor balja med nässelvatten står nu redo i växthuset för att hjälpa plantorna med lite extra näring lite då och då.

Potatisarna har också kommit i jorden och några har växt på så bra att första kupningen nu är gjord. Längtar så efter att få gräva upp den första färskpotatisen.


Det är inte bara grönsakerna som växer här på gården, lammen har kommit ut på bete med sina mammor och växer bra dom också. 
Vi har tre flasklamm som stannar kvar på bete runt gården med några få andra tackor då de fortfarande får syrad komjölk ett par gånger om dagen.
Men busiga är de tre , när hagen och gräset inte är kul tar de sig en tripp runt gården och kollar in vad som händer och står på.
Nyfikna små nosar har de och smakar och kollar in allt . Min lilla plantering av blommor mitt på gården är nu uppäten och ett par gånger om dagen får vi nu jaga bort dem från trädgården för att de inte ska ta sig för stora friheter på vårt grönsaksland.
Snart ska de få flytta i hop med stora flocken ut till det stora betet.


Nu ser vi fram emot en lite lugnare och förhoppningsvis varmare juni :)

// Annie

Kommentarer

Populära inlägg