Midsommar kycklingar

Hoppas ni alla har haft en fin, fin midsommar.
Även om vädret inte var med oss här i denna del av skåne så lyste små nykläckta kycklingar upp vår dag.
I torsdags eftermiddag när jag var på väg ut i trädgården möttes jag av en liten gul pipande kyckling på gräsmattan.
Där trippade den fram på sina små ben helt själv i den stora vida världen.
Först blev jag lite ställd vad gjorde den här, en kyckling , var kom den i från?! Eftersom vi inte har haft en ruvande höna för tillfället i hönshuset så blev jag förvånad men så drog jag till minnes att jag sett en höna flyga ner från loftet ovan för hönshuset varje gång jag kom med mat.
Det kanske kunde vara så att hon gjort ett rede på loftet och ruvat utan att vi anat.
Och visst var det så. Jag tog in lilla kycklingen i hönshuset och möttes direkt av en en höna som rusade mot mig med vingarna utsträckta i full attack och förstod direkt att det var hennes.
Hur lilla kycklingen hade klarat fallet från loftet ut på gräset är en gåta men så glad jag är att den var välbehållen och mådde bra.
Vi bar ut höna och hennes kyckling i en eget litet hus och började leta efter resterande ägg på loftet och visst där låg de fint i en hög av gammal halm. Hela tjugo ägg hittade vi och bar ner till hönan och midsommarafton hade fyra kycklingar kläckts och i dag har vi 8 gulliga kycklingar.
Allt från helt ljusgula kycklingar till lite mörkare gula med lite grått till svarta små ulliga gulliga kycklingar.
Vi får väl se om et kanske dyker upp några fler då höna pöna fortfarande ligger på äggen.


Så det dåliga midsommar vädret till trots slutade det som en solskens historia.

                                                                    // Annie

Kommentarer

Populära inlägg