Smörgåsgurka

Som sagt , det växer så det knakar i växthuset.
Dessa västeråsgurkor trivs också som fisken i vattnet eller som skivade  smörgåsgurkor på en leverpastej macka. (enligt mannens tycke).
Ja,smörgåsgurka är det vad det blir.
Jag lade gurkorna hela i salt vatten i ett dygn och sedan skivade jag dem och varvade dem med pepparrot, gula senapsfrö, hela vitpepparkorn , ekologiskt socker och dillkronor i en större glasburk.
Jag tryckte till gurkorna och fick plats med några till sedan fyllde jag på med ättikssprit.
Nu får man i alla fall vänta minst tre veckor innan man kan provsmaka.
Tur har jag haft att dillkronorna har blivit klara samtidigt som gurkorna.  Egentligen är det inte min förtjänst för all dill hade självsått sig detta året , jag bara valde att låta dem stå.




Recept:

2 kg västeråsgurkor
2,5 liter vatten
4 dl grovt salt
8 dl ekologiskt strösocker
1 msk gula senapsfrö
2 tsk hela vitpepparkorn
20 dillkronor
1 bit pepparrot ( 20g)
2 dl ättiksprit (12%)

Hoppas detta blir gott, gjorde inte riktigt samma recept förra året och den blev alldeles för stark. Får hoppas denna faller mer i min smak .
Detta året ska jag försöka mig på att göra saltgurka och cornichoner också.




                                                                           // Annie

Kommentarer

Populära inlägg